Goodwill primary koulu on Dominican suurin koulun. Se on julkinen koulu
ja siellä opiskelee lapsia seitsemältä eri kaupungin alueelta. Koulupäivä on
jaettu kahteen vuoroon: aamupäivä- ja iltapäivä vuoroon. Aamuvuorossa opiskelee
290 oppilasta ja iltapäivä vuorossa 234 oppilasta. Aamuvuo alkaa klo. 8:00 ja
päättyy klo 12:30, iltapäivä vuoro alkaa klo 12:30 ja päättyy klo. 17:00.
Koulupäivän aikana oppilailla on yksi tauko. Goodwill on ainut koulu
Dominicalla, jossa on erityisluokka.
Koulussa työskentelee kaksi rehtoria ja yksi vararehtori. Opettajia
koulussa on 42 ja turvallisuudesta alueella vastaa kaksi vartijaa. Terveydenhoitajaa tai kuraattoria koulussa ei
ole, mutta muutamalla opettajalla on valmiudet hoitaa pieniä kriisi tilanteita.
Onnettomuuksien sattuessa oppilaat kuljetetaan lähellä olevaan
terveyskeskukseen.
Koulussa keskitytään tiede aineiden kuten matematiikan, äidinkielen ja
biologian opettamiseen. Koska koulupäivä on jaettu oppilaiden suuren määrän
takia kahteen vuoroon jää opetusaikaa hyvin vähän. Tämä näkyy oppilaiden
taitotasossa. Goodwillin toisen luokan oppilaat harjoittelevat samoja laskuja
kuin Atkinssonin ensimmäisen luokan oppilaat. Monella on myös vaikeuksia
lukemisessa ja jopa oman nimen kirjoittaminen on monelle vaikeaa.
Taide aineiden opettaminen on todella minimaalista, lukujärjestyksiin on
merkitty käsityötunti, mutta koko harjoittelu aikanamme Annan luokka on
askarrellut yhden ainoan kerran. Essin luokka ei edes sitäkään. Uskontoa
koulussa ei varsinaisesti opeteta vaan se on sidottu mukaan kaikkeen
toimintaan, oppilaat esimerkiksi lausuvat raamatun pätkän ennen tietotekniikan
tunnin alkua ja joka päivä ennen koulun alkua sekä kotiinlähtöä rukoillaan.
Oppilaiden perheet ovat tavallisesti muuttaneet maaseudulta kaupunkiin
paremman elämän toivossa. Elämä kaupungissa on kuitenkin vaikeampaan ja
raskaampaa kuin maaseudulla ja monen perheen elintaso on romahtanut
huomattavasti. Monen oppilaan elämää värittää rikollisuus, väkivalta ja
huumeet. Monien vanhemmat ovatkin yksinhuoltajia tai toinen vanhemmista on
vankilassa. Vanhempien ongelmat heijastuvat lapsiin, heillä ei ole aikaa tai
energiaa kasvattaa lapsiaan. Tämä näkyy myös oppilaiden käyttäytymisessä,
monella heistä on keskittymisvaikeuksia eivätkä oppilaat kunnioita opettajia
tai muita ihmisiä. Moni ei ymmärrä syy-seuraussuhteita ja hyvin harva edes
tietää miksi koulussa käydään?
Koulun tavoitteena on, että siirtyessään ylä-kouluun oppilaat osaisivat
lukea ja kirjoittaa, tuntisivat numerot sekä osaisivat ajatella itsenäisesti
sekä luovasti. Koulun rehtori painottaa
myös ryhmätyöskentely taitojen opettamista ja vapaata ajattelua.
Olemme harjoittelun aikana suurimmaksi osaksi tarkkailleet opetusta ja
oppilaita. Itse opetukseen on vaikea puuttua tai muuttaa siitä jotakin. Parhaiten
yhteyden oppilaisiin on saanut leikkien ja laulun kautta. Oppilaat ovat
ottaneet meidät innokkaasti vastaan ja ovat olleet silminnähden iloisia
erilaisesta toiminnasta, joita olemme heille tarjonneet.
 |
Koulun uusi kirjasto. |
 |
Lukumatto. |
 |
Kirjaston edestä voi aina lukea viikon sanan. |
 |
Atk-luokka, jossa myös koulun ainoa videotykki. |
 |
Koulun aulasta. |
 |
Jokaiselle luokalle on jaettu lukukaudeksi pihan
ja vessatilojen siivousvuorot.
|
XOXO
E&A
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti