sunnuntai 31. tammikuuta 2016

Tasan kuukausi takana

Fiilikset on hieman ristiriitaiset näin kuukauden jälkeen. Aika on mennyt todella nopeasti, mutta kun miettii, että vielä kuitenkin kaksi kokonaista samanlaista kuukautta jäljellä, voi vain kuvitella kuinka väsyneitä ja onnellisia tulemme olemaan Suomeen päästyämme.

Kolmas viikko koululla on alkanut samaan tapaan kuin edellisetkin viikot. Olemme koululla aina hieman "myöhässä", mikä ei siis tunnu haittaavan ketään. Saimme pitää torstaina kierrätyksestä kertovan tunnin... Tunti alkoi hyvin, mutta kun lapset tajusivat, että me tulemme olemaan kahdestaan oppilaiden kanssa, emme saaneet enää pidettyä lapsia hiljaisina. Lapset kun ovat tottuneet saamaan aina kepistä, jos he eivät tottele ja ymmärtävät hyvin sen, että meillä ei ole aikomustakaan kurittaa heitä fyysisesti, niin he todellakin koettelevat meidän hermojamme. Täällä todellakin kasvaa kärsivällisyys ja kiitollisuus siitä, kuinka hyvin meillä asiat on Suomessa! Torstaina tunnin lopuksi päätimme hieman keventää tunnelmaa ja opetimme lapsille Fröbelin Palikoiden "leijonaa mä metsästän" -kappaleen. Olimme siis kääntäneet laulun aikaisemmin englanniksi ja sehän olikin lasten mieleen! Kukapa ei Fröbelin Palikoista tykkäisi!? ;)

Perjantaina pääsimme käymään iltapäivä- luokkien kanssa luokkaretkellä. Lähdimme aamulla tavallista aikaisemmin koululle, mutta aivan turhaan... Koululla totuttuun tapaan odotimme melkein kokonaisen tunnin, että bussit tulisivat meitä noutamaan. Matkaan päästyämme pysähdyimme ensin ihan koulun läheisyydessä olevaan Botanic Gardeniin. Paikka on kaunis ja täynnä erilaisia kasveja ja Digicel tarjoaa koko puutarhan alueella ilmaisen wifin. Puutarhassa oli myös iso häkki, jossa oli upean värinen papukaija. Paljon jäi vielä näkemättä tästä puutarhasta, koska pysähdyimme vain hetkeksi, mutta pitää mennä omalla ajalla katsomaan joku päivä lisää!

Bambu-maja Botanic Gardenissa.

Kyllä se lintu siellä on... Tosin aika pienenä näkyy.

Puutarhalta jatkoimme melkein puoli tuntia ylöspäin vuorille Fresh Water Lake: lle. Autosta ulos päästyämme kylmä ilma otti meistä kopin, "ihan kuin Suomen kesä" tuli ensimmäisenä mieleen :D Lämpötilaero oli varmasti melkein kymmenen astetta, koska pitkähihaista siellä olisi tarvinnut, hyi! Lapsille ei oltu erityisesti järjestetty mitään tälle pysähdykselle, mutta välipalan jälkeen heillä kuitenkin näytti olevan hauskaa, vaikka he juoksivat vain keskenään ympyrää.... Tästä jatkoimme Trafalgarin putouksille. Putoukset kiinnostivat lapsia ehkä viisi minuuttia ja sen jälkeen rauhallisesta putouksen kohinasta ei kuulunut mitään lasten kiljumisen ja huutamisen rinnalla. Putousten jälkeen lapsilla oli taas aikaa syödä ja "leikkiä" (sama ympyrää juokseminen toistui myös siis putouksilla).

Fresh Water Lake

10 min kävely Trafalgar putouksille

Trafalgar putouksilla, saatiin myös Tuomas
kuvaan!

Kaiken kaikkiaan päivä oli ollut mukava ja melko rauhallinen sekä hieman erilainen luokkaretki mihin on Suomessa tottunut. Kuitenkin bussikuskimme ja joidenkin opettajien pieni "pila" (heidän mielestään kai jotenkin hauska), laski meidän kaikkien mielialaa... Lyhyesti kerrottuna bussikuski sanoi meille, että meidän tulisi poistua bussista, koska sinne on tulossa meidän tilallemme joitakin muita kyytiin ja meidän tulisi ottaa oma bussi jostakin muualta?! Kävimme vaihtamassa siis vaatteet ja olimme lähdössä, kunnes yksi opettajista kysyy mihin olemme menossa? Kerroimme mitä bussikuski oli sanonut ja siihen opettajat vastasivat nauraen, että meidän pitäisi mennä samalla kyydillä heidän kanssaan... Emme tajunneet tilannetta, mutta olimme selkeästi joutuneet heidän pilan kohteekseen... Asiasta mainitsimme Miriamille, joka tietysti suuttui ja sanoi, että asia käsitellään maanantaina... Sitä odotellessa :D

Lauantai aamu meillä alkoi varsin mielenkiintoisesti... Olimme sopineet Larryn kanssa, että tekisimme Boiling Lake vaelluksen sunnuntaina, tai niin Anna luuli, koska Essi oli ollut tästä reissusta yhteydessä Larryyn. Larry siis tuli 7.15 aamulla koputtamaan oveen (olimme vielä nukkumassa), ja tiedusteli olemmeko vielä lähdössä vaeltamaan. Sanoin hänelle, että lähdemme, mutta vasta huomenna? Larry siihen, että ei kun tänään, Essin kanssa oli sopinut lauantaiksi vaelluksen ja näytti minulle vielä viestin, jonka oli Essille lähettänyt... Noh, eihän siinä muu auttanut, kun vaan herätä ja laittaa kaikki valmiiksi puolessa tunnissa. Essille täytyy vielä opettaa viikonpäivät englanniksi ettei tule näitä ylläreitä enää... ;)

Spontaanista aamulähdöstä huolimatta meillä oli erittäin onnistunut Boiling Lake vaellus "with our guy" (niinkuin täällä sanotaan, meidän tyypin kanssa = opas). Vaelsimme siis noin 2,5 tuntia kiehuvalle järvelle, jossa pidimme pienen tauon ja takaisin meillä meni suurinpiirtein sama aika. Vaikka meillä on hyvä peruskunto, ei vaellus ollut missään nimessä liian helppo, päinvastoin! Varsinkin paluumatka oli melko rankka, kun jalat olivat jo ihan keitettyä spaghettia :D Jouduimme siis myös ihan kunnolla välillä kiipeilemään pahoissa paikoissa, mutta se teki vaelluksesta mielenkiintoisen. Parasta oli, että meidän tyypillä oli vaelluksella kumisaappaat jalassa, mutta hän asiantuntevasti ja kevein askelin vaelsi koko matkan ja joutui välillä odottamaan meitä... Sitä oli välillä vähän hidas olo lenkkarit jalassa... :D
Vuoren korkeimmalla kohdalla 880 metrin
korkeudessa, Boiling Lake vaelluksella.

Vesi oli 88 asteista ja haisi kananmunalta

Boiling Lakella, Essillä taisi olla vähän kylmä... :D

That's our Guy! (kesä aikana tekee ton reissun
joka päivä.. rautanen äijä ei voi muuta sanoa!)

Maasto oli vaihtelevaa ja paikoin todella
hankalaa kulkea.

Välillä purot muodostivat altaita, joissa olisi voinut
kylpeä.

Toisinaan päästiin myös kiipeämään
rappusia pitkin.

Vaelluksen jälkeen uimme lähteessä, jossa on myös kuvattu Pirates Of The Caribbeanin kohtauksia! Luulen, että kylmä ja raikas vesi auttoi jalkoja hieman palautumaan, koska nyt vain pohkeet ovat jumissa molemmilla (huomista pelolla odotellessa, jos reidet menee jumiin...). Tänään olisi kyllä mahdollista saada hierontaa rannalla, joka maksaa puolelta tunnilta noin 17€ ja kokonainen tunti noin 34€, joten aika halvalla saa ammattilaisen hieronnan. Muuten täällä sunnuntai menee rauhallisissa tunnelmissa, ihmiset ovat kirkossa ja ottavat rennosti. Miriam kävi äsken tuomassa tuoretta leipää ja kertoi, että haluaa meidät ensi viikon sunnuntaina kirkkoon heidän kanssaan, odotetaan innolla sitä kokemusta!